این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ضریب تاثیر Impact Factor

 

در هر ژورنال مقالاتی وجود دارند که سایر پژوهشگران، ژورنال ها و مراجع علمی از محتوای آن ها برای انجام پژوهش های خود استفاده می نماید و در پایان تحقیق خود به آن ها ارجاع و استناد می نمایند. به میانگین تعداد این استنادها ضریب تاثیر Impact Factor گفته می شود. کاربرد ضریب تاثیر Impact Factor در اطمینان حاصل کردن از اعتبار یک ژورنال علمی می باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است. برای آگاهی از میزان این ضریب در یک ژورنال می توانید به سایت معتبر https://www.scimagojr.com/journalrank.php مراجعه نمایید.

کاربرد

ضریب تاثیر Impact Factor یک شاخص عددی است و از آن برای رتبه بندی ژورنال های علمی با موضوعات مختلف استفاده می شود. کاربرد Impact Factor مقایسه و ارزیابی ژورنال ها می باشد. بیشتر پژوهشگران برای بالا بردن میزان خوانندگان مقالات خود به مقالات و ژورنال های دارای Impact Factor بالا استناد می نمایند. بنابراین مهم ترین کابرد Impact Factor ، بالا بردن اعتبار مقاله یا ژورنال می باشد.

نحوه محاسبه

ضریب تاثیر، از تقسیم مجموع تعداد استناد ها به یک مقاله در دو سال قبل بر مجموع تعداد مقالات آن دو سال به دست می آید. به عنوان مثال، برای اندازه گیری این ضریب در یک ژورنال در سال ۲۰۱۸، مجموع تعداد استنادهای سال های ۲۰۱۶ و  ۲۰۱۷  بر مجموع تعداد مقاله های سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تقسیم می شود.  میزان واقعی این ضریب بیشتر برای ارزیابی مقاله ISI کاربرد دارد.

ژورنال های با ضریب تاثیر بالا

Impact Factor معمولا عددی کوچکتر از ۱۰ می باشد. اما این عدد در  بعضی از ژورنال ها،  بسیار بزرگتر از ۱۰ می باشند. در اینجا به معرفی چند مورد از این ژورنال ها در حوزه های مختلف می پردازیم.

CA – A Cancer Journal for Clinicians

این ژورنال دارای ضریب تاثیر ۶۱٫۷۸ می باشد و در کشور آمریکا تهیه می شود. این ژورنال به ارائه آخرین اطلاعات جدید درباره جنبه های مختلف سرطان از قبیل تشخیص، درمان و پیشگیری می پردازد. مخاطبین این ژورنال را پزشکان، جراحان، متخصصان پرتو درمانی، پرستاران، کارشناسان حوزه سلامت و دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی تشکیل می دهند.

Nature review genetics

این ژورنال دارای ضریب تاثیر ۳۴٫۸۹ می باشد و در بریتانیا تهیه می شود. این ژورنال به بررسی موضوعات مربوط به علوم زیست شیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی می پردازد. دانشمندان علوم زیستی و ژنتیک از مخاطبان این ژورنال به شمار می روند.

Quarterly Journal of Economics

این ژورنال دارای ضریب تاثیر ۲۹٫۶ می باشد و در بریتانیا تهیه می شود. این ژورنال (فصل نامه) به موضوعاتی مانند اقتصاد، اقتصاد سنجی و اقتصاد مالی می پردازد. این فصل نامه یکی از قدیمی ترین ژورنال های اقتصاد به زبان انگلیسی می باشد.

شما کاربر گرامی اگر جهت چاپ مقاله در یکی از ژورنال های معتبر دنیا نیاز به ترجمه متون تخصصی خود دارید؛ پارس ترنس ارائه کننده خدمات ترجمه و تولید محتوا ، با در اختیار داشتن تعداد زیادی مترجم رتبه بندی شده در حوزه های مختلف، آماده انجام سفارشات ترجمه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی شما می باشد. ثبت سفارش به راحتی از طریق سایت ترجمه پارس ترنس امکانپذیر می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: